תמחור עלויות במשלוחי ייבוא

תמחור עלויות במשלוחי יבוא

 נכתב ע"י – חיים פרי

 מחיר הקנייה הוא פרמטר חשוב בדרך לעסקה טובה, אך גם התמחור הסופי הנכון של המוצר   הינו קריטי לגבי הצלחת עסקת היבוא ולשורת הרווח התחתונה

ולא לשכוח את תזרים המזומנים שהוא זה שבסופו של דבר יקבע את עתידו של העסק

בעלי ניסיון יאמרו כי עסקה טובה מתחילה בקנייה טובה: משא ומתן נכון מול הספק, סגירת עסקה במחיר הנכון, בתנאי המכר המתאים וביצוע הליכי היבוא באופן מקצועי. יחד עם זאת היבוא עצמו אינו חזות הכל – בסופו של דבר נרצה למכור את המוצר אותו ייבאנו ואף להרוויח כסף בעסקה.

המשמעות היא שגם תמחור המוצר חייב להיות נכון ומדויק על מנת לקבוע מה הוא מחיר

המכירה המתאים אשר יותיר בידי היבואן רווח גולמי מספק. הדרך הפשוטה לתמחר משלוחי יבוא הינה על ידי חישוב מכפיל היבוא, דהיינו, למצוא את עלותה המלאה של כל  יחידת מטבע בחשבון הספק.

תמחור מלא ונכון כולל כמובן את עלות הקנייה עצמה (כולל עלויות נוספות כגון אריזה, תוויות, חברות השגחה ובדיקות שונות במדינת המקור ועוד), הובלה ועלויות נוספות במדינת המקור, הובלה ראשית, עלות הביטוח, מכס ומס קנייה ע"פ העניין, אגרות נמל, תשלום בגין אישורי רגולציה (מכון התקנים , משרד הבריאות וכדומה), שכר טרחה סוכן המכס, הובלה למחסני היבואן  ופריקה ועלויות שונות בלתי צפויות וחריגות.

לאחר חישוב העלות הכוללת בשקלים של המשלוח יש לחלק את התוצאה בסכום חשבון

הספק במטבע המקור. במידה והעלות הכוללת של כלל המשלוח מסתכמת ל-80 אלף שקל

וסכום חשבון הספק הינו 15 אלף יורו. הרי שמכפיל היבוא הינו 5.33 שקל (80,000 מחולק ב-15,000). עלותו הכוללת של כל אירו בחשבון הספק לאחר העמסת כל העלויות עומדת על 5.33 שקל – מוצר שמחירו בחשבון הספק הינו 100 אירו עלותו תהיה 533 שקלים. כל הנתונים הנ"ל אינם כוללים מס ערך מוסף. כעת משמצאנו את עלות המוצר ניתן לחשב את מחיר המכירה המתאים.

השיטה הזו הינה שיטת תמחור פשוטה וקלה אך לעיתים אינה מדויקת. שיטה זו מעמיסה את כלל עלויות היבוא על כל מוצר ומוצר אך ורק על בסיס מחיר הקנייה של המוצר. אולם,  יתכן מצב בו אין מתאם בין מחיר הקנייה של המוצר לבין נפח המוצר. יתכן ובאותו המשלוח יימצאו גם מוצרים בנפח מאד נמוך אשר מחיר הקנייה שלהם מאד גבוה, וגם מוצרים בנפח גבוה אשר מחיר הקנייה שלהם נמוך.

מאחר ובתמחור המוצר ישנם מרכיבי עלות אשר נגזרים מעלות המוצר כמו גם מרכיבי עלות

הנגזרים מנפח המוצר ייתכן שיבוש בנתוני התמחור הסופי. בכל פעם בו הרכב המשלוח יהיה שונה גם תמחור המוצר יהיה שונה. כך שבכל משלוח יתקבל נתון עלות שונה לאותו המוצר למרות שמחיר הקנייה לא השתנה, עלויות ההובלה לא השתנו ושיעור המכס לא השתנה.

הדרך המדויקת לפיכך לתמחור של משלוחי יבוא הינה חישוב העלויות הנגזרות מנפח הטובין, חישוב העלויות הנגזרות מעלות הטובין, העמסה נכונה של מסי היבוא וסיכום הנתונים. הנוסחה אינה מסובכת ומבטיחה תמחור מדויק, אחיד ועקבי לכל מוצר ומוצר.

עלויות מימון

בדרך כלל יבואנים בתחילת דרכם נכנסים לתהליכי יבוא על מנת לחסוך בפערי התיווך. במקום לבצע רכש מיבואן מקומי, הם יבצעו עסקת יבוא ישירות מהמקור על מנת לחסוך  את

פערי התיווך של היבואן המקומי  להפחית את עלויות הקנייה ולהגדיל  בכך את הרווח

הגולמי. זהו בהחלט שיקול נכון והגיוני אולם חשוב לזכור כי בכניסה לתהליכי יבוא אנו עלולים להיקלע ללחצי נזילות ולתזרים מזומנים בעייתי.

ברכש מקומי הכמויות בכל עסקה יכולות להיות נמוכות יותר והאשראי אותו ניתן לקבל

מהספק הוא משמעותי יותר. במקרים רבים ברכש מקומי נשלם לספק בתנאים של שוטף + 60, שוטף + 90 ולעיתים אף בתקופת אשראי ארוכה יותר. פעמים רבות נוכל להחזיר לספק עודפים שנשארו  . אך אין אלו פני הדברים כאשר מדובר בעסקאות יבוא.

בעסקאות יבוא הכמות הנרכשת תהיה בדרך כלל גדולה יותר, האופציה של החזרת עודפים לא ריאלית, ורוב רובם של התשלומים בתהליך היבוא משולם בתשלום מיידי ללא כל תקופת אשראי. התשלום בעבור הטובין עצמם  ברוב המקרים יהיה גם הוא במזומן או כנגד מכתב אשראי הדורש הקפאת בטחונות לבנק.

תשלום ההובלה ומיסי היבוא ישולמו תמיד במזומן. גם מרכיב המע"מ  – שבפועל לא מהווה מרכיב עלות מאחר ועל פי חוק מע"מ ניתן להזדכות עליו ולכן יבואנים רבים נוהגים "להתעלם" ממנו – עדיין יכול להיות בסכום משמעותי המשולם במזומן במסגרת תהליך השחרור ולהעיק מאד על תזרים המזומנים של היבואן.

מאידך, המכירה בארץ תתבצע בתנאי האשראי המקובלים בשוק המקומי שהם שוטף + 60  שוטף + 90 או תנאי אשראי אפילו ארוכים יותר. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי לכל עסק קיימת מחזוריות מלאי מסוימת. טובין מיובאים לא נמכרים בו ביום אלא על פני תקופה של מספר חודשים.

כאשר לוקחים בחשבון את מחזוריות המלאי ואת תקופת המימון הניתנת ללקוח המקומי

הפועל היוצא הוא כי על היבואן לממן את המלאי אותו רכש במשך חודשים רבים מאד.

מימון שכזה אינו פשוט כלל ועיקר, וללא היערכות נכונה ייתכן והעסק לא יחזיק מעמד.

שרידותו של עסק נקבעת בסופו של דבר כפועל יוצא ממצב הנזילות ותזרים המזומנים. זהו הפרמטר החשוב ביותר עליו יש לתת את הדעת.

לאחר בדיקה וחישוב מוקפד של כל הנתונים הנ"ל, זה הזמן לקביעת שיעור הרווח הגולמי  ומחיר המכירה. הרווח הגולמי הוא למעשה המקור לכיסוי כל עלויות התפעול, עלויות המימון והרווח לפני מס.

טיפ הזהב

 כפי שצוין בתחילת המאמר קנייה טובה הינה תנאי הכרחי לעסקה מוצלחת – תנאי הכרחי אך לא מספיק. עסקים בכלל ועסקי יבוא בפרט החשופים ללחצי נזילות כבדים ולהשפעות משמעותיות של שינויים בשערי המטבע חייבים לוודא כי העסק שלהם ערוך נכון וכי כל התשתיות החיוניות להצלחה אכן תוכננו כנדרש – הכוונה היא לתשתיות פיננסיות, לוגיסטיות, תפעוליות ומימון.

אל תהיו חלק מהסטטיסטיקה של בתי עסק או חברות שמכרו את מוצריהם ברווח אך יחד עם זאת נכנסו לחדלות פירעון ונאלצו לסגור את שעריהם לתמיד.

או כפי שנאמר סוף מעשה במחשבה תחילה

חיים פרי.

מומחה בנושאי ייבוא יצוא וסחר בינלאומי

יועץ לחברות בנושאי חיסכון בעלויות הייבוא והיצוא. 

www.multisphera.com

 

 

 

 

Both comments and trackbacks are currently closed.